جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند
سرخط خبرها

رئیس‌جمهور عازم ازبکستان شد| رئیسی: عضویت ایران در شانگهای قطعی می‌شود

  • کد خبر: ۱۲۵۶۰۶
  • ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
رئیس‌جمهور عازم ازبکستان شد| رئیسی: عضویت ایران در شانگهای قطعی می‌شود
رئیس جمهور هدف از سفر به ازبکستان را تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و عمومیت بخشیدن به چندجانبه‌گرایی دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز پیش از عزیمت به ازبکستان در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور ازبکستان برای دیدار دوجانبه رسمی و نیز شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور هدف از این سفر را تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و عمومیت بخشیدن به چندجانبه‌گرایی دانست و افزود: در گام اول توسعه سیاست همسایگی توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را در منطقه تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی اثرگذار جمهوری اسلامی ایران و حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در این مسیر به دنبال آن هستیم تا بتوانیم زیرساخت‌های موجود در آسیا و در وهله اول در کشور‌های همسایه، اعم از قدرت و توان اقتصادی، نظام پولی و بانکی و همه ظرفیت‌های دیگر اقتصادی موجود در منطقه را کنار هم قرار دهیم تا بهترین و بیشترین بهره از آن‌ها را در جهت منافع ملت ایران داشته باشیم.

رئیس جمهور در ادامه روابط دوجانبه با ازبکستان را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: البته این میزان از روابط، به ویژه در حوزه مبادلات تجاری و اقتصادی کافی نیست. در حال حاضر روابط و مبادلات تجاری دو کشور در مرز ۵۰۰ میلیون دلار است که در سه دهه اخیر شاید بالاترین سطح باشد، اما هم از نظر مسئولین ازبکستان هم از نظر همکاران ما در وزارت امور خارجه و بخش‌های اقتصادی کشور، این میزان کافی نیست و می‌تواند به سطح بسیار بالاتری افزایش پیدا کند.

آیت‌الله رئیسی تبادلات تجاری و اقتصادی، ترانزیت، حمل و نقل و همکاری‌های فرهنگی را از ظرفیت‌ها و زمینه‌های توسعه روابط ایران و ازبکستان برشمرد و تصریح کرد: حوزه تمدنی مشترک دو کشور می‌تواند تاثیر سازنده‌ای در ارتقای سطح روابط دوجانبه داشته باشد. با مذاکرات انجام گرفته میان مقامات تهران و تاشکند، تفاهم‌نامه‌هایی برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی آماده شده که در این سر به امضای طرفین خواهد رسید.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به تایید ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگ‌های در نشست قبلی این اتحادیه مهم منطقه‌ای در تاجیکستان خاطرنشان کرد: در یکسالی که از تغییر عضویت ایران در سازمان شانگ‌های سپری شده، لازم بود اسناد این مجموعه مورد بررسی وزارت امور خارجه قرار گیرد که این کار انجام شده و اسناد در دولت به تصویب رسیده است و در حال طی مراحل قانونی خود است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در این اجلاس، قطعی شدن این اسناد است تا مسیر حقوقی آن‌ها نیز طی شود و به امضای وزیر محترم امور خارجه کشورمان و وزرای خارجه کشور‌های عضو برسند.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه در حاشیه اجلاس شانگ‌های برگزاری دیدار‌هایی نیز با تعدادی از سران کشور‌های شرکت کننده در این نشست برنامه‌ریزی شده است، گفت: برگزاری این دیدار‌ها حتما به توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های منطقه کمک خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی افزود: در این دیدار‌ها و مذاکرات حتما درباره مسائل دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی گفتگو خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد دیدگاه‌های‌مان را به هم نزدیک کنیم تا نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان بیش از پیش ارتقای یافته و اثربخش‌تر شده و روابط با کشور‌های همسایه هر چه بیشتر تقویت شود.

براساس گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله رئیسی به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود، ظهر امروز چهارشنبه و در راس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، با بدرقه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه عازم شهر سمرقند در ازبکستان شد.

در روز نخست این سفر، پس از انجام استقبال رسمی از سوی رئیس جمهور ازبکستان و برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه، مقامات دو کشور در حضور روسای جمهور ایران و ازبکستان چند سند همکاری امضا می‌کنند و سپس دو رئیس جمهور با یکدیگر ملاقات خصوصی خواهند داشت.

آیت‌الله رئیسی در ادامه این سفر ضمن شرکت و سخنرانی در بیست و دومین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های که به میزبانی سمرقند برگزار خواهد شد، با سران کشور‌های شرکت کننده در این اجلاس نیز دیدار و گفتگو‌هایی خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->